12-09-05

Andalousie

Iedereen vraagt hier maar een verslag. Dan zal ik maar een verslag geven zeker.  Niet komen klagen achteraf als het de moeite niet was he.

 

Eerst en vooral, dat vliegen is zwaar overroepen.  Mijn maag weerde zich wel even als een duivel in een wijwatervat maar eens ik veilig zat vastgesnoerd in mijn stoeltje viel alles van me af.  Figuurlijk wel te verstaan.  Geen zenuwen meer, geen angst, beetje ongemakkelijkheid maar dat had meer te maken met het feit dat stewardes Virginie blijkbaar iets verkeerd gegeten had want zij trok constant een rare smoel.  Het feit dat de piloot iets later met haar stond te praten stond me ook niet zo echt aan.  Als ik met een auto rijd ga ik ook niet op de achterbank zitten.  Piloten horen in de cockpit, niet achter een gordijn met een stewardess.  Dat is mijn mening.  Spijtig genoeg kon ik Virginie haar smoel toen niet zien.  Ik ben benieuwd of ze dan ook zo van die grimassen trok.  Twee uur en veertig minuten later bleek dat de wind over de zee kwam maar dat ze een stuk van die berg hadden afgetopt want de verwachte duik bleef uit.  De landing werd daarna door een deel van die zonnezoekers beloond met een daverend applaus.  Virginie keek weer eens raar en ik eigenlijk ook.  Ik ga toch ook niet zitten applaudisseren als de machinist in het station stopt.  Busrijders onder jullie, ik daag u uit.  Klap aan elke halte eens in uw handen.  Wedden dat je commentaar krijgt als je dat een aantal keer doet.

 

Aan Malaga airport stond een grijze fiat punto op ons te wachten om de rit naar Antequerra, onze eindhalte, verder te zetten.  Laat één ding duidelijk zijn.  Een grijze fiat punto, en bij uitbreiding elke fiat punto, is langs geen kanten geschikt om door de Sierra’s te rijden.  Dat ding ging dus niet vooruit.  Al bij de tweede berg wist ik het, we hadden een berggeit moeten huren.  De waarschuwingssignalen “Por su seguridad, controle de velocidad por radar” waren in ons geval vrij belachelijk.  Maximum 120 per uur…  Ik raakte maar nipt aan 90 begot.  En drinken dat dat ding deed.  Niet te schatten.  Maar bon, het ding reed en het had zelfs airco.  Het soort airco dat warme lucht uitblaast.  Spaans model waarschijnlijk.   Een klein half uur later peuterde ik mijn jeansbroek met chirurgische precisie los van het grijze zitvlak van de grijze fiat puntostoel en konden we inchecken.  Ons hotel bleek nog maar twee jaar te bestaan en was vooral voor golfspelers een paradijs.  Zo’t schijnt toch.  Mij kon dat niet veel schelen, ik golf niet.  Er was een zwembad en er stond een bed in de kamer waarop ik me met veel plezier heb neergeploft om mijn korte broek aan te doen.  Meer heb ik niet nodig.  Behalve misschien een auto die werkt in de bergen.  En een airco met koude lucht.

 

Dag twee, eigenlijk dag één want de eerste dag hebben we niet veel gedaan buiten ons pens goed rond gegeten bij het avondeten, zijn we aan onze reeks van uitstappen begonnen.  Eerst naar Granada, het Alhambra en de stad (niet Antwerpen).  Met airco deze keer.  't Knopke werkte ineens wel.  Ik heb hem niet meer afgezet daarna.  En er kwam inderdaad koudere lucht uit.  Dat, gecombineerd met een korte broek, had een heel ander effect op mijn onderstel en hoewel de radio alleen maar geruis of de tune van de zender Europafm (Europa effe emme, effe emme, europa effe eeeeeeeeeeeeeeeeemme op een idioot tunetje) uitbraakte zag ik het weer helemaal zitten.  Na Granada kwamen respectievelijk Ronda (vier uur kronkelende wegjes om terug in het hotel te geraken.  Néke werd er misselijk van en ons berggeitje was bijna dood.), Gibraltar, Sevilla en Malaga.  Afgewisseld met kortere tripjes zoals de Dolmen van Antequera (stond overal aangeprijsd en bleek een gang van tien meter te zijn met een vierkante kamer achter waar je niet in mocht), het Kasteel van Antequera (bestond uit 1 muur met kantelen) en een bezoekje aan een strand vol stenen en halfblote vrouwen was het toch allemaal de moeite. 

In Gibraltar is eigenlijk niets te zien maar ik wilde altijd al eens op die rots staan.  Net zoals ik altijd eens op de WTC-torens had willen staan.  Dus, vooraleer ze daar ook een vliegtuig in parkeren zijn we maar snel naar daar gereden.  Ik heb er zelfs een nieuwe vriend gemaakt zoals u op de foto kan zien.  Hij lijkt wat op CMS vind ik.  Het eigenaardige aan Gibraltar, buiten het feit dat het eigenlijk Engeland is op Spaans grondgebied, is de toegangsweg.  Gibraltar moest een luchthaven hebben (om alles uit engeland in te voeren) en de enige plaats die hiervoor geschikt was, is een strook land die ligt tussen Spanje en Gibraltar.  Resultaat:  auto's en voetgangers steken de landingsbaan over om naar de andere kant te gaan.  Aan weerszijden staat een slagboom en een hokje met een mannetje in en als de sirene gaat sluit de slagboom en moet iedereen wachten tot het vliegtuig geland of opgestegen is.  Beetje zoals een spoorwegovergang dus.

 

Een week later stond er dan 1500km meer op de teller van ons bakske.  Hij heeft goed zijn best gedaan onze grijze geit.  En ik moet eerlijk zeggen, het “city” knopke waardoor het stuur nog eens zo vlot ronddraaide heeft me in de city echt wel kunnen bekoren.

 

Laatste dag, terug naar huis.  In een vliegtuig dat hier en daar werd opgevuld met talibanbaarddragende mannen die allemaal een beetje nors keken voelde ik me nog altijd op mijn gemak.  Vliegangst… wat is dat?



12:51 Gepost door P | Permalink | Commentaren (11) |  Facebook |

Commentaren

als ge nen bergbok zocht hadde anders ni ver moeten zoeken ;o)

Gepost door: Anne | 12-09-05

Helaba! Ik voel me lichtjes op m'n ziel getrapt.
Niet alle Fiat Punto's gedragen zich als een Fiat Bompa!
Oké, in de Ardennen heeft hij het af en toe iets moeilijker, maar dat komt gewoon omdat die bergen te hoog zijn. Dat ligt niet aan mijn Italiaanse bolide!
;-D

Gepost door: Spinning Dude | 12-09-05

@Dude Ik daag u uit met een punto 1.2 in de sierra's rond te gaan rijden. Heel leuk :-D
Daarbij, volgens mij zat er ergens nog een ring in want echt normaal was het niet meer.

Gepost door: Péke | 12-09-05

@ Péke Geen probleem.
Als jij de vlucht, de auto en het hotel betaalt, rij ik speciaal voor jou alle bergen op en daarna weer af (anders sta ik daar vanboven een beetje nutteloos te wezen natuurlijk...)
Zelfs met zo'n grasmachientje op wielen.

Zo'n Fiatje kan écht wel alles aan hoor! Je moet hem alleen aanmoedigen, strelen, verrot schelden en slaan. Motiveren moet je die plastieken doos!
Enkel en alleen op het gaspedaal duwen is niet genoeg. Het is een Italiaanse auto, ge moet daarmee in discussie gaan, anders voelt hij zich niet op z'n gemak. Wild gesticuleren en claxoneren helpt ook.
LOL
Neen, eigenlijk moet ik toegeven, de beste manier om met zo'n tuf-tuf-mobiel omhoog te geraken is uitstappen, achter de wagen plaatsnemen en duwen. Dat gaat soms nog sneller. Maar 't zijn wel plezante gokarrekes om mee te rijden!

Gepost door: Spinning Dude | 12-09-05

@ Péke Geen probleem.
Als jij de vlucht, de auto en het hotel betaalt, rij ik speciaal voor jou alle bergen op en daarna weer af (anders sta ik daar vanboven een beetje nutteloos te wezen natuurlijk...)
Zelfs met zo'n grasmachientje op wielen.

Zo'n Fiatje kan écht wel alles aan hoor! Je moet hem alleen aanmoedigen, strelen, verrot schelden en slaan. Motiveren moet je die plastieken doos!
Enkel en alleen op het gaspedaal duwen is niet genoeg. Het is een Italiaanse auto, ge moet daarmee in discussie gaan, anders voelt hij zich niet op z'n gemak. Wild gesticuleren en claxoneren helpt ook.
LOL
Neen, eigenlijk moet ik toegeven, de beste manier om met zo'n tuf-tuf-mobiel omhoog te geraken is uitstappen, achter de wagen plaatsnemen en duwen. Dat gaat soms nog sneller. Maar 't zijn wel plezante gokarrekes om mee te rijden!

Gepost door: Spinning Dude | 12-09-05

@ Péke Geen probleem.
Als jij de vlucht, de auto en het hotel betaalt, rij ik speciaal voor jou alle bergen op en daarna weer af (anders sta ik daar vanboven een beetje nutteloos te wezen natuurlijk...)
Zelfs met zo'n grasmachientje op wielen.

Zo'n Fiatje kan écht wel alles aan hoor! Je moet hem alleen aanmoedigen, strelen, verrot schelden en slaan. Motiveren moet je die plastieken doos!
Enkel en alleen op het gaspedaal duwen is niet genoeg. Het is een Italiaanse auto, ge moet daarmee in discussie gaan, anders voelt hij zich niet op z'n gemak. Wild gesticuleren en claxoneren helpt ook.
LOL
Neen, eigenlijk moet ik toegeven, de beste manier om met zo'n tuf-tuf-mobiel omhoog te geraken is uitstappen, achter de wagen plaatsnemen en duwen. Dat gaat soms nog sneller. Maar 't zijn wel plezante gokarrekes om mee te rijden!

Gepost door: Spinning Dude | 12-09-05

LAP Lap,
Eerst geeft hij twee keer een error als ik de reactie postte en nu staat mijn epistel daar drie keer.
Dat was niet de bedoeling.
Sorry Péke

Gepost door: Spinning Dude | 12-09-05

. Volgens mij is de kop van de verkeerden aap afgedekt :-)

Gepost door: fILLE | 12-09-05

Geen klachten Het was de moeite...

Gepost door: Tientjuh | 12-09-05

die ene foto aan mijn muur in mijn stulpje is een zicht op een wijk in Ronda :-)

Gepost door: lord cms | 13-09-05

Tis zn tweelingsbroer of wa? Ikd acht dat CMS echt in uwe nek zat!
;o)

Gepost door: tinkerbell | 14-09-05

De commentaren zijn gesloten.